فواید باورنکردنی سیگار برای سلامتی

به گزارش مجله فضای وب، چه کسی می گوید سیگار کشیدن خیلی بد است؟ البته بجز سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و داروی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و هر مرکز و انجمن پزشکی در سراسر جهان! اگرچه سیگار کشیدن طولانی مدت عمدتاً باعث مرگ زودرس می گردد، اما در اینجا پنج فایده احتمالی مصرف سیگار از نظر دانشمندان را برای سلامتی ذکر می کنیم.

فواید باورنکردنی سیگار برای سلامتی

اگر افراد سیگاری به مقدار کافی خوش شانس باشند که همه آن سرطان ها، بیماری های قلبی و موارد مشابه را پشت سر بگذارند، در برابر تعداد معدودی از بیماری ها و گرفتاری ها، بطور جداگانه ایمن می شوند.

1. سیگار کشیدن خطر جراحی تعویض مفصل زانو را کاهش می دهد

در حالی که ممکن است افراد سیگاری با خرید بسته های سیگار ورشکست شوند، اما با اجتناب از جراحی تعویض مفصل زانو، حداقل می توانند در هزینه ها پس انداز نمایند. نتایج حیرت انگیز از یک مطالعه نو نشان داده است که مردانی که سیگار می کشند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند کمتر در معرض خطر جراحی تعویض مفصل زانو قرار دارند.

این مطالعه، از دانشگاه آدلاید در استرالیا، در شماره ژوئیه مجله Arthritis & Rheumatism منتشر شده است. جراحی تعویض زانو در بین دونده ها و افراد چاق شایع تر بود. افراد سیگاری به ندرت قدم می زنند و احتمال چاق شدن آن ها نیز کمتر است.

محققان پس از کنترل سن، وزن و ورزش، هنوز نتوانستند اثرات پیشگیری نماینده آشکار و اندک کشیدن سیگار برای پوکی استخوان را توجیه نمایند. ممکن است که نیکوتین موجود در تنباکو به جلوگیری از خراب شدن غضروف مفصل یاری کند.

2. سیگار کشیدن خطر ابتلا به پارکینسون را شدیدا کاهش می دهد

مطالعات بیشماری رابطه معکوس غیرقابل انکار بین سیگار کشیدن و بیماری پارکینسون را معین نموده اند. افرادی که طولانی مدت سیگاری هستند به نوعی در برابر پارکینسون محافظت می شوند و علت آن کوتاه بودن عمر آن ها نیز نمی باشد.

نوترین مطالعه به خوبی صورت گرفته در شماره مارس 2010 مجله Neurology منتشر شده است. این محققان به دور از معین علت خاصیت محافظتی، دریافتند که هرچه تعداد سال هایی که سیگار می کشید بیشتر و تعداد سیگار های باشد که روزانه می کشید کمتر باشد، اثر پیشگیری قوی تری دارد.

محققان دانشگاه هاروارد از نخستین کسانی بودند که شواهد قانع نماینده ای ارائه دادند مبنی بر اینکه افراد سیگاری کمتر احتمال ابتلا به پارکینسون را دارند. در مطالعه ای که در مارس 2007 در نورولوژی منتشر شد، این محققان دریافتند که پس از ترک سیگار افراد سیگاری، اثر محافظتی از بین می رود و آن ها به روش علمی خاص خود به این نتیجه رسیدند که هیچ سرنخی برای شرح این موضوع دردست ندارند.

3. سیگار کشیدن خطر چاقی را به طور چشمگیری کاهش می دهد

سیگار کشیدن به ویژه نیکوتین موجود در دود دخانیات یک سرکوب نماینده اشتها است. این موضوع قرن هاست کشف شده است و قدمت آن به فرهنگ بومی در آمریکا در دوران پیش از کشف قاره آمریکا باز می گردد. شرکت های دخانیات در دهه 1920 متوجه این موضوع شدند و با فریب دادن زنان با این مطلب که سیگار کشیدن باعث لاغرتر شدن آن ها می گردد، آغاز به هدف قرار دادن آنان کردند.

مطالعه ای که در ژوئیه 2011 در مجله فیزیولوژی و رفتار منتشر شده است، در واقع یکی از دلایلی که افراد را از ترک سیگار باز می دارد بعد از اعتیاد داشتن به سیگار گفته هایی است درباره اینکه افزایش وزن هنگام ترک سیگار اجتناب ناپذیر است.

4. رابطه بین استعمال سیگار و کنترل وزن چیست؟

نیکوتین خود به عنوان و مهار نماینده اشتها عمل می نماید. عمل سیگار باعث تغییر رفتار می گردد که باعث می گردد افراد سیگاری کمتر به خوردن بپردازند. استعمال دخانیات بعلاوه ممکن است لذت غذا خوردن را برای فرد سیگاری کاهش دهد و باعث کاهش بیشتر اشتها گردد. به عنوان یک مهارنماینده اشتها، به نظر می رسد که نیکوتین روی بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس، حداقل در موش ها تأثیر دارد.

با توجه به داشتن مواد سمی که سیگار همراه دارد، هیچ دکتر محترمی برای کنترل وزن، سیگار کشیدن را توصیه نمی نماید. با این حال، این مطالعه اخیر ییل، امید به یک داروی رژیم غذایی بی خطر را برای یاری به افراد چاق در کنترل اشتهای خود فراهم می نماید. استعمال دخانیات پس از سکته قلبی خطر مرگ را کاهش می دهد در مقایسه با افراد غیر سیگاری، به نظر می رسد سیگاری هایی که دچار سکته قلبی شده اند، اندازه مرگ و میر کمتری دارند و پاسخ مطلوب تری به دو نوع درمانی برای از بین بردن پلاک از شریان های خود دارند: درمان فیبرینولیتیک، که در اصل دارو است و آنژیوپلاستی، که پلاک را با قرار دادن بالون یا استنت در شریان ها از بین می برد.

هرچند یک نکته مهم وجود دارد. علت اینکه افراد سیگاری دچار حمله قلبی می شوند این است که دود باعث آسیب تماشا سرخرگ ها می گردد و در نتیجه چربی و پلاک ها در آن رسوب می نمایند. بنابراین، یک نظریه که چرا افراد سیگاری بعد از چنین روش های درمانی بهتر از افراد غیر سیگاری درمان می شوند، این است که آن ها جوان تر هستند و اولین حمله قلبی خود را تقریباً 10 سال قبل از غیر سیگاری تجربه می نمایند.

با این حال، مطالعه ای در مجله Heart American Journal که در آگوست 2005 منتشر شد، گفت که سن تنها برای شرح کامل تفاوت های بقا کافی نیست. از آن موقع تا به امروز هیچ نظریه جایگزینی ارائه نشده است.

5. سیگار کشیدن به داروی کلوپیدوگرل قلب یاری می نماید تا بهتر عمل کند

مطالعه محققان کره ای در شماره اکتبر 2010 مجله علمی پژوهشی Thrombosis Research براساس تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد در سال 2009 منتشر شده است که نشان دهنده فواید سیگار کشیدن حداقل 10 سیگار در روز است. به نظر می رسد که چیزی در دود سیگار پروتئین های خاصی به نام سیتوکروم ها را فعال می نماید که کلوپیدوگرل را به حالت فعال تری تبدیل می نمایند.

باز هم، هیچ پزشک محترمی بیماران را تشویق نمی نماید که برای به رسیدن به بیشترین تأثیر از کلوپیدوگل، سیگار را آغاز نمایند. اما این مزیت و چهار فایدهٔ دیگر سیگار کشیدن نشان می دهد که چگونه تمباکو - شاید بر خلاف سایر گیاهان سمی بالقوه - حاوی مواد شیمیایی خاصی با ارزش درمانی واقعی باشد.

منبع:برنا

منبع: فرارو
انتشار: 10 شهریور 1402 بروزرسانی: 10 شهریور 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2272

به "فواید باورنکردنی سیگار برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید باورنکردنی سیگار برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید